مطالعه عددی تاثیر فشار محفظه احتراق بر مشخصات افشانه سوخت دیزل
کد مقاله : 1001-CNF
نویسندگان
علی جبارزاده قندیلو1، محمدتقی شروانی تبار *2
1دانشگاه تبریز
2گروه مهندسی مکانیک - دانشکده مهندسی مکانیک - تبریز - ایران
چکیده مقاله
در موتور‌های دیزلی احتراق تراکمی، عملکرد موتور و همچنین میزان گازهای آلاینده خروجی از موتور تحت تاثیر مشخصات هیدرودینامیکی افشانه سوخت قرار دارند. بنابراین مطالعه فرایند اتمیزاسیون و پارامترهای موثر بر این فرایند از اهمیت بسزایی در موتورهای احتراق داخلی برخوردار است. در این مقاله رفتار افشانه سوخت داخل محفظه احتراق در چهار مقدار مختلف فشار داخل محفظه احتراق توسط روشهای عددی بررسی گردیده است. هندسه محفظه احتراق به همراه فشار بالادست نازل ثابت می باشند. طول نفوذ افشانه، میانگین قطرقطرات و جرم تبخیر شده افشانه سوخت، سه مشخصه بسیار مهم از افشانه سوخت می باشند که در این مطالعه تحت سه فشار متفاوت محفظه احتراق مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج بررسی عددی نشان می دهند که افزایش فشار محفظه احتراق باعث کاهش طول نفوذ افشانه سوخت می شود. همچنین نتایج عددی نشان می دهند که هنگامی که فشار محفظه احتراق در بیشینه خود قرار دارد میانگین قطر قطرات در لحظات ابتدایی تزریق افشانه به شدت کاهش پیدا می کند، همچنین با افزایش فشار محفظه احتراق میزان تبخیر قطرات افشانه سوخت کاهش می یابد.
کلیدواژه ها
فشار محفظه احتراق، افشانه سوخت مایع، طول نفوذ افشانه، میانگین قطر قطرات، جرم تبخیر شده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی