کاربرد سوخت دوجزئی بیودیزل-دیزل و هیدروژن-دیزل در موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن (HCCI)
کد مقاله : 1002-CNF
نویسندگان
هادی تقوی فر *
گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر، ملایر، تهران
چکیده مقاله
در این مقاله، مدل هندسی موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن HCCI مدل سازی شده است. مدل یاد شده توسط مدول نرم افزار AVL ESE diesel مش بندی و معادلات حاکم بر مسئله گسسته سازی می شوند. در قسمت شرایط اولیه نوع سوخت از حالت تک گانه به حالت ترکیبی چند جزئی تغییر پیدا می کند و از همین قسمت شرایط اولیه بازخورانی گاز EGR در درصدهای مختلف جرمی به هوای ورودی موتور اضافه می‌شود. به منظور اطمینان یافتن از درستی جواب های بدست آمده از طریق راه حل عددی، نتایج مدل سازی با نتایج تجربی موجود در ادبیات فن مورد مقایسه قرار خواهند گرفت. در مطالعه کنونی از ترکیب دو سوخت بیودیزل-دیزل و هیدروژن-دیزل با درصدهای مختلف استفاده می‌شود که هر کدام از این سوخت ها به تنهایی دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مختلف می‌باشند. با توجه به نتایج به دست آمده، ترکیب B20D80+EGR20 دارای احتراق ضعیف است ولی B10D90 بدون EGR دارای بیشترین گشتاور و راندمان حرارتی است. در مورد مطالعه موردی دوم، افزایش سهم هیدروژن باعث افزایش OH و شار حرارتی دیواره بیشتر می‌شود که دلیل توان بالاتر موتور و راندمان مکانیکی بالاتر موتور تا 37.8% می‌شود.
کلیدواژه ها
آلایندگی و احتراق؛ بیودیزل؛ هیدروژن؛ سوخت دوجزئی؛ موتور HCCI
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی