بهبود عملکرد موتور دیزل سنگین در محدوده ی بار کم با سوخت های گاز طبیعی و گازوئیل |
کد مقاله : 1006-CNF |
نویسندگان |
جعفر بذرافشان *1، سید علی جزایری2، حسام الدین سالاریان3، مجتبی ابراهیمی4، جهانفر خالقی نیا3 1گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور 2عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی 3عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور 4عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی احتراق اشتعال تراکمی با کنترل واکنش پذیری در یک موتور دیزل سنگین تک سیلندر در عملکرد تحت فشار موثر متوسط اندیکاتوری 6/5 تا 7/7 بار ( بار کم موتور) با سوختهای گاز طبیعی و گازوئیل به منظور کاهش آلاینده ها و سر و صدای احتراق از طریق بکارگیری احتراق دما پائین با حداقل کاهش در قدرت خروجی موتور می باشد. برای این منظور، تاثیر سه فاکتور مهم (دما و فشار ورودی در زمان بسته شدن سوپاپ ورودی و زمان شروع پاشش سوخت دیزل از انژکتور) بر عملکرد موتور ارزیابی می شود بطوریکه همه فاکتورهای موثر دیگر ثابت در نظر گرفته شده اند. نتایج نشان می دهند که مقدار راندمان اسمی ناخالص و همچنین مقدار آلاینده ها در دمای ورودی دارای مقداری بهینه ایی هستند و همچنین آوانس در زمان پاشش گازوئیل سبب ریتارد در محل آزاد سازی 50% انرژی سوخت می گردد و محدودیت های عملکرد موتور در بار کم در احتراق دمای پایین مورد مطالعه قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
موتور دیزل، احتراق اشتعال تراکمی با کنترل واکنش پذیری، آلاینده، زمان شروع پاشش سوخت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |