بررسی تجربی اثر ویسکوزیته روی اتمیزاسیون سیالات غیر نیوتنی ژله ای
کد مقاله : 1007-CNF
نویسندگان:
علی دروان *، علی نوری بروجردی، آزاده کبریایی
دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده مقاله:
در دو دهه گذشته پیشران های ژله ای به عنوان راه کاری برای غلبه بر ضعف های پیشران های مایع مورد توجه قرار گرفته اند. افزودن عوامل ژله ساز به پیشران های مایع سبب تبدیل این پیشران ها که عمدتا سیالاتی نیوتنی هستند به سیالات غیرنیوتنی گشته که این امر خواص فیزیکی این پیشران ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این تغییرات به نوبه خود سبب تاثیر روی پاشش، اتمیزاسیون و احتراق این پیشران ها می گردند. به منظور فهم بهتر چگونگی تاثیر تغیراتی که در ویسکوزیته پیشرانهای مایع دراثر ژله ای ساختن آنها بوجود می آید روی عواملی مانند پاشش و اتمیزاسیون، در این تحقیق از انژکتورهای جت برخوردی به منظور اسپری و اتمیزاسیون یک سیال ژله ای غیرنیوتنی با غلظت های مختلف استفاده شده است. تحلیل نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که استفاده از انژکتورهای جت برخوردی سبب ایجاد رژیم های مختلفی از اسپری و اتمیزاسیون (با توجه به بزرگی عدد رینولدز جت ها) برای سیالات غیر نیوتنی ژله ای شده که بعضی از این رژیم ها تفاوت اساسی با رژیم های تشکیل شده برای سیالات نیوتونی دارند. به طور کلی رژیم ها یی شامل ریم بسته پایدار، ریم بسته ناپایدار با تشکیل لیگامنت های کرمی شکل، ریم باز با تشکیل پی در پی لیگامنت های کمانی شکل و رژیم کاملا آشفته در این تحقیق شناسایی شده اند که ویژگی هر یک از این رژیم ها و جزئیات آنها در این مقاله توضیح داده می شود.
کلیدواژه ها:
پیشران ژله ای- سیال غیر نیوتنی- انژکتور جت برخوردی- اتمیزاسیون- قطره
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران