تحلیل ترمودینامیکی سیستم پیل سوختی کربنات مذاب با استفاده از سوخت زیست توده
کد مقاله : 1008-CNF
نویسندگان:
محمدامین علی زاده جارچلوئی1، سیدمحمد سیدمحمودی *2، عطا چیت ساز خویی3
1مکانیک، مهندسی مکانیک، تبریز، تبریز، ایران
2گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
3مکانیک، فنی، ارومیه، ارومیه،ایران
چکیده مقاله:
محدودیت استفاده از سوخت های فسیلی و آلایندگی های ناشی از سوختن آن ها توسط روش های تولید توان مرسوم قدیمی، بشر را به استفاده از انرژی های نو و پاک و فناوری های نوین سوق داده است. در این راستا، در این پژوهش یک سیستم ترکیبی تولید همزمان توان الکتریکی و گرما پیشنهاد شده است.
سیستم پیشنهادی متشکل از گازی ساز زیست توده، استک پیل سوختی کربنات مذاب و بازیاب گرما می باشد. با استفاده از روش ثابت تعادل و قوانین ترمودینامیکی سیستم ترکیبی مدل سازی شده و تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم در نرم افزار EES به صورت عددی انجام گرفته است. اعتبارسنجی مدل پیل سوختی به وسیله مقایسه با پژوهش های پیشین صورت پذیرفت. در این تحقیق، عملکرد سیستم و بازده انرژی و اگزرژی سیستم در ازای چگالی جریان، دمای خروجی پیل سوختی، ضریب مصرف سوخت، نسبت بخار به کربن و نسبت گاز سنتز بازیافتی خروجی از پس سوز متغیر مورد بررسی قرار گرفت. در یک حالت مشخص بازده کلی انرژی و اگزرژی سیستم ترکیبی پیشنهادی به ترتیب 72/94% و 34/05% است و ولتاژ و توان تولیدی به ترتیب 0/68 ولت و 248/3 کیلو وات می باشد. همچنین بیشترین میزان تخریب اگزرژی به ترتیب در پس سوز و گازی ساز اتفاق می افتد.
کلیدواژه ها:
تحلیل اگزرژی، زیست توده، پیل سوختی کربنات مذاب، EES
وضعیت : مقاله به صورت مشروط پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران