بررسی تجربی عملکرد سیستم تولید همزمان توان و حرارت خانگی با رویکرد حذف چگالش گازهای احتراقی موتور |
کد مقاله : 1011-CNF |
نویسندگان |
رحیم خوش بختی سرای *، فرشاد امیرخانی، رضا شرقی دانشگاه صنعتی سهند |
چکیده مقاله |
در مقاله حاضر یک سیستم تولید همزمان توان و حرارت با محرک اولیه موتور دیزلی kVA ۵۰ با اجرای کنترل دمای بازیابی حرارت و مجهز شده به مخزن ذخیرهسازی حرارت مورد مطالعه قرار گرفته است. سیستم تولید همزمان خانگی در کنار تولید برق، از مکملهای مناسب برای سیستمهای تهویه مطبوع و در خیلی از موارد، جایگزین مناسبی برای آنهاست. از آنجاییکه این سیستمها، هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند، بهبود آنها میتواند باعث توجیهپذیری بیشترشان شود. هدف از این پژوهش، بازیابی گرما از آب خنککن و گازهای خروجی موتور با تعریف و اجرای یک استراتژی مناسب است تا مشکلات کارکردی پیش رو از جمله چگالش اسید در خروجی گازها و عدم انعطافپذیری در استفاده از سیستم تولید همزمان برطرف شود. سیستم آزمایشگاهی مورد نظر به صورت تجربی در بارهای مختلف موتور موردآزمون قرار گرفته و در نهایت عملکرد آن تحلیل شده است و بهترین دبی برای هر بار موتور، جهت جلوگیری از چگالش گازهای خروجی تعیین گردیده است. مدلسازی و آنالیز انرژی، ارزیابی کارایی مبدلها و بررسی تشکیل چگالش گازهای خروجی برای سیستم انجام شده است. نتایج حاصله میزان قابل توجهی از تاثیر فشار محیط در دمای نقطهی شبنم گازهای احتراقی و در پی آن تاثیر در دبی آب بازیاب را نشان میدهد. بطوریکه در مرتفعترین و پستترین شهرهای ایران، دمای چگالش گازها در مد اول موتور به میزان C ۰۳/۴ و در مد آخر (ششم) موتور به اندازه C ۵۸/۳ با هم اختلاف دارند. |
کلیدواژه ها |
موتور احتراق داخلی، چگالش گازهای احتراقی، سیستم تولید همزمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |