بررسی تاثیر حرکت پرشتاب پیستون روی تغییرات فشار در شکاف بالای پیستون در یک موتور رفت و برگشتی |
کد مقاله : 1025-CNF |
نویسندگان |
ابراهیم عبدی اقدم *1، سمیرا محمدی2، صنم طاحونه3 1گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی 2دانشگاه محقق اردبیلی 3گروه مکانیک |
چکیده مقاله |
موتورهای احتراق داخلی یکی از مهمترین منابع نیروی محرکه در عصر کنونی به حساب میآیند. بررسی عملکرد، آلایندگی و برآورد میزان نشتی و عوامل موثر بر آن، از موارد مهم پژوهش در این زمینه است. با توجه به اینکهپیستون داخل سیلندر، حرکت پرشتاب متغیر دارد، پیشبینی میشود این نوع حرکت نیز روی میزان نشتی تاثیرگذار باشد. در کار حاضر، حرکت شتاب متغیر پیستون در یک موتور پژوهشی تک سیلندر چهارزمانهCT300 در طول یک سیکل کاری با سرعتهای مختلفموتور1800rpm، 2700rpm، 3600rpm و4500rpm ونسبت تراکم 10.2 بررسی شد.مطالعات اولیه نشان داد کههرچه سرعت دورانی موتور افزایش یابد مقدار سرعت پیستون و مخصوصا شتاب پیستون به صورت جدی متاثر میشود. با استفاده از معادلهی ناویر-استوکس، درصد اختلاف فشار نسبی در امتداد شکاف بالا ناشی از شتاب متغیر پیستون برآورد شد. نتایج حاصله از این بررسی نشان داد که افزایش شتاب پیستون ناشی از تغییر سرعت موتور ازrpm1800 به rpm4500 سبب حدود6.2برابر شدن اختلاف فشار نسبی در موقعیت حساس سیکل ( TDC تراکمی) میشود که میتواند در میزان نشتی نیز تاثیرگذار باشد. |
کلیدواژه ها |
تغییرات فشار، شتاب پیستون، موتور رفت و برگشتی، شکاف بالای پیستون، نشتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |