تأثیر افزودن آب بر جریان یون تولیدی در طی فرآیند احتراق در موتورهای دیزلی |
کد مقاله : 1031-CNF |
نویسندگان |
میلاد محمدی1، الهه نشاط *2 1دانشجو 2استادیار دانشکده مکانیک |
چکیده مقاله |
هدف اصلی مقالة حاضر، تجزیه و تحلیل اثرات آب اضافی بر روی جریان یون در یک موتور دیزل بوده است. ترکیب یک مدل ترمودینامیکی چندمنطقهای با یک مکانیزم سینتیک شیمیایی شبه توسعهیافته یونی که خود دارای مکانیزم احتراق دیزل و یک مکانیزم یونی بوده، منجر به تولید یک الگو جهت شبیهسازی فرآیند احتراق شدهاست. مکانیزم یونی مورد استفاده دارای 29 واکنش و 10 گونه یونی بوده، که 6 واکنش آن به عنوان واکنشهای کلیدی و مهم در فرآیند تولید جریان یون به شمار میآیند. برای افزایش دقت مدل از انتقال حرارت و انتقال جرم بین مناطق استفاده گردید. از دو نمونة مختلف جهت صحتسنجی الگو استفاده شد و در نتیجه الگو نشان داد که دارای دقت مطلوبی در پیشبینی فشار داخل سیلندر بوده است. از سه حالت مختلف جهت اضافه کردن آب به هوای ورودی موتور استفاده گردید و اثرات پاشش آب بر روی جریان یون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اضافه کردن آب باعث کاهش دمای احتراق شدهاست. از آنجایی که جریان یون در تناسب مستقیم با دما است، پس با کاهش دما، مقدار جریان یون کاهش پیدا کرده، همچنین مشخص شد که اضافه کردن آب باعث تغییر در مقدار بیشینه فشار و زمان آغاز احتراق شدهاست. |
کلیدواژه ها |
جریان یونی، موتور دیزل، سینتیک شیمیایی، مدل چندمنطقهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |