تحلیل ترمودینامیکی استفاده از سوخت دیزل ترکیب شده با چهار نوع مختلف سوخت‎ بیودیزل در چرخه توربین گاز
کد مقاله : 1032-CNF
نویسندگان:
هوشنگ رستم‎نژاد تکله، وحید زارع *
دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده مقاله:
این مقاله به منظور تحلیل و بررسی ترمودینامیکی استفاده از انواع مختلف سوخت بیودیزل در یک چرخه توربین گاز با توان خالص 1 مگاوات ارائه شده است. از چهار نوع مختلف سوخت بیودیزل ترکیب شده با سوخت دیزل استفاده شده است. اثرات افزودن سوخت‎های بیودیزل شامل روغن ذرت، روغن زائد رستوران، کانولا و روغن کلزا با نسبت‎های مولی 10، 30 و 50 به سوخت دیزل در چرخه توربین گاز مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای عملکردی اصلی چرخه شامل نسبت تراکم کمپرسور و درصد بیودیزل موجود در سوخت پایه بوده و تاثیر این متغیرها بر روی توان‎، حرارت داده شده به محفظه احتراق و بازده حرارتی چرخه بررسی شده است. بهینه‎سازی چرخه مورد بررسی، نشان دهنده‎ی تاثیر زیاد درصد بیودیزل موجود در سوخت پایه برروی عملکرد چرخه است. بدین صورت که، افزایش درصد بیودیزل باعث کاهش بازده حرارتی چرخه می‎شود. نتایج نشان می‎دهد که از میان سوخت‎های بیودیزل موجود، روغن کلزا در B10 با 43.03 درصد، بیشترین بازده حرارتی را داشته که به دلیل کمتر بودن حرارت داده شده به محفظه احتراق این نوع بیودیزل نسبت به سوخت‎های دیگر است.
کلیدواژه ها:
توربین گاز، بیودیزل، تحلیل ترمودینامیکی، بهینه‎سازی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران