بررسی کاربرد استراتژی احتراق باواکنش پذیری کنترل شده در یک موتور دیزل سنگین احتراق تراکمی با سوخت های گاز لندفیل و گازوئیل
کد مقاله : 1036-CNF
نویسندگان:
جعفر کرباسی1، سید علی جزایری *2، مجتبی ابراهیمی3
1گروه مهندسی مکانیک / دانشکده فنی و مهندسی / دانشگاه آزاد اسلامی آیت الله آملی
2عضو هیات علمی- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
3عضو هیات علمی
چکیده مقاله:
دراین پژوهش کاربرد استراتژی احتراق باواکنش پذیری کنترل شده در یک موتور دیزل سنگین ملی احتراق تراکمی با سوخت های گاز لندفیل و گازوئیل بررسی می شود.موتور مورد استفاده یک موتور دیزل سنگین دوازده سیلندرخورجینی دارای کاربریهای دریایی، ریلی و تولید توان صنعتی می باشدکه از شبیه سازی احتراق یک سیلندر با استفاده از نرم افزار تجاری فایر کوپل شده با حلگر شیمی سوخت کمکین استفاده شده است.
توان ترمزی موتور دیزل سنگین در این پژوهش برابر با 1000 کیلو وات , با سرعت ثابت موتور برابر با 1500 دور بر دقیقه و مقدار جرم سوخت دیزل ثابت در هر سیکل و بدون بازگردانی گازهای خروجی به محفظه احتراق بوده است. با مقایسه نتایج بدست آمده ازاین مدل ریاضی با داده های آزمایشگاهی می توان دید این مدل قادر است بخوبی احتراق دیزل در مود احتراق تراکمی باواکنش پذیری کنترل شده را شبیه سازی نماید. همچنین کاربرد استراتژی احتراق اشتعال تراکمی با واکنش شیمیایی کنترل شده در موتور مورد مطالعه بعنوان جایگزین احتراق دیزل مرسوم امکان پذیر بوده و نوید بخش دست یابی به قدرت خروجی مطلوب در موتور بهمراه کاهش در مصرف مخصوص سوخت وکاهش آلاینده ها می باشد.
کلیدواژه ها:
احتراق اشتعال تراکمی با واکنش شیمیایی کنترل شده، موتور دیزل سنگین ملی ، گاز لندفیل, نرم افزار تجاری فایر, قدرت خروجی مطلوب , کاهش آلاینده ها
وضعیت : مقاله به صورت مشروط پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران