بررسی تجربی چسبندگی شعله به سرمشعل دوپیچشی توربین گاز مدل شریف (SGTMC)
کد مقاله : 1040-CNF
نویسندگان
حسنا باهنر *1، امیر مردانی1، امیر آقابیگی2
1دانشکده هوافضا-دانشگاه صنعتی شریف
2دانشکده هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
چکیده مقاله
هدف این پژوهش مطالعه‌ی تجربی چسبندگی شعله به سر مشعل دوپیچشی محفظه احتراق توربین گاز مدل شریف می‌باشد. عمده هدف پژوهش فوق مطالعه تجربی چسبندگی شعله به سرمشعل میباشد و برای شناخت ساختار شعله در اثر چسبندگی از مطالعات عددی استفاده شده‌است. این مطالعات بیانگر آن است که در حالت شعله ایستاده نواحی بازگشتی داخلی و خارجی درون محفظه وجود دارند، اما با نشستن شعله به سرمشعل ناحیه بازگشتی خارجی از بین رفته و ناحیه بازگشتی داخلی بزرگتر می‌شود. کانتور میدان نسبت هم ارزی نیز نزدیک شدن سوخت و پخش آن به سمت دیواره را نشان می‌دهد. برای بررسی تجربی رفتار شعله در حالت چسبندگی، در شرایط عملکردی پایا و در دبی سوخت ثابت با افزایش دبی هوا شرایط ورود شعله به حالت نشسته ایجاد شده و خروج از آن با کاهش دبی هوا بدست آمده است. برای شناخت عوامل موثر بر آن پارامترهایی مانند پیش گرمایش هوای ورودی و تغییر نوع انژکتور سوخت از کانالی به رینگی و اثر حضور دیواره مطالعه شده است. نتایج آزمون های تجربی نشان دهنده‌ی این است که در دبی های پایین سوخت رفتار نشست و برخاست شعله فاقد هیسترزیس است و با پیش گرمایش هوا و افزودن دیواره و تغییر نوع انژکتور هیسترزیس تقویت می‌شود. با نشستن شعله بر روی سرمشعل نیز نرخ افزایش دمای سرمشعل تا 5 برابر رسیده و این امر نرخ انتقال حرارت به سرمشعل را افزایش داده و میتواند باعث کاهش شدید عمر مشعل شود. آزمونهای تجربی نشاندهنده افزایش فرکانس صدای شعله در اثر نشستن تا 36 درصد می‌باشد.
کلیدواژه ها
تجربی ، چسبندگی، مشعل دوپیچشی، هیسترزیس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی