بررسی تجربی چسبندگی شعله به سرمشعل دوپیچشی توربین گاز مدل شریف (SGTMC)
کد مقاله : 1040-CNF
نویسندگان:
حسنا باهنر *1، امیر مردانی1، امیر آقابیگی2
1دانشکده هوافضا-دانشگاه صنعتی شریف
2دانشکده هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
چکیده مقاله:
هدف این پژوهش مطالعه‌ی تجربی چسبندگی شعله به سر مشعل دوپیچشی محفظه احتراق توربین گاز مدل شریف می‌باشد. عمده هدف پژوهش فوق مطالعه تجربی چسبندگی شعله به سرمشعل میباشد و برای شناخت ساختار شعله در اثر چسبندگی از مطالعات عددی استفاده شده‌است. این مطالعات بیانگر آن است که در حالت شعله ایستاده نواحی بازگشتی داخلی و خارجی درون محفظه وجود دارند، اما با نشستن شعله به سرمشعل ناحیه بازگشتی خارجی از بین رفته و ناحیه بازگشتی داخلی بزرگتر می‌شود. کانتور میدان نسبت هم ارزی نیز نزدیک شدن سوخت و پخش آن به سمت دیواره را نشان می‌دهد. برای بررسی تجربی رفتار شعله در حالت چسبندگی، در شرایط عملکردی پایا و در دبی سوخت ثابت با افزایش دبی هوا شرایط ورود شعله به حالت نشسته ایجاد شده و خروج از آن با کاهش دبی هوا بدست آمده است. برای شناخت عوامل موثر بر آن پارامترهایی مانند پیش گرمایش هوای ورودی و تغییر نوع انژکتور سوخت از کانالی به رینگی و اثر حضور دیواره مطالعه شده است. نتایج آزمون های تجربی نشان دهنده‌ی این است که در دبی های پایین سوخت رفتار نشست و برخاست شعله فاقد هیسترزیس است و با پیش گرمایش هوا و افزودن دیواره و تغییر نوع انژکتور هیسترزیس تقویت می‌شود. با نشستن شعله بر روی سرمشعل نیز نرخ افزایش دمای سرمشعل تا 5 برابر رسیده و این امر نرخ انتقال حرارت به سرمشعل را افزایش داده و میتواند باعث کاهش شدید عمر مشعل شود. آزمونهای تجربی نشاندهنده افزایش فرکانس صدای شعله در اثر نشستن تا 36 درصد می‌باشد.
کلیدواژه ها:
تجربی ، چسبندگی، مشعل دوپیچشی، هیسترزیس
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران