بررسی استفاده از سوخت متانول به عنوان جایگزین بنزین در موتورهای احتراق جرقه ای
کد مقاله : 1054-CNF
نویسندگان:
امیر اکبری سولا، محمد ضابطیان طرقی *
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده مقاله:
در این پژوهش عملکرد یک موتور احتراق جرقه ای که با سوخت پیش فرض بنزین کار می کند از منظر سینتیک شیمیایی مورد مطالعه قرار گرفته و امکان استفاده از سوخت متانول به عنوان جایگزین بنزین بررسی شده است. به منظور شبیه سازی عملکرد موتور از مدل دوناحیه ای صفربُعدی در نرم افزار ansys Chemkin استفاده شده و پارامترهای عملکردی و نیز آلایندگی موتور بنزینی با موتور مشابه که با سوخت متانول کار می کند، مقایسه شده است.
براساس نتایج، سوخت متانول مقاومت بیشتری در برابر خوداشتعالی داشته و در صورت استفاده از این سوخت می توان نسبت تراکم موتور را تا 20 افزایش داد. در شرایط هندسی و احتراقی مشابه برای دو موتور، می توان با استفاده از متانول بازده حرارتی را تا 6 درصد نسبت به بنزین افزایش داد. با این تغییر تولید گاز آلاینده ی CO در موتور نیز تا 84 درصد کاهش می یابد. همچنین نتایج شبیه سازی نشان می دهد که در موتور بنزینی به دلیل بالا بودن دمای ناحیه ی سوخته در طول زمان تولید قدرت، احتمال تولید آلاینده ی NOx حرارتی بیشتر از موتور متانول سوز می باشد. با وجود مزایای یاد شده، به دلیل ارزش حرارتی پایین تر متانول نسبت به بنزین، مصرف سوخت ویژه ی موتوری که از متانول تغذیه می کند حدود دو برابر موتور مشابه با سوخت بنزین است.
کلیدواژه ها:
موتور احتراق داخلی، احتراق جرقه ای، سوخت جایگزین، متانول
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران