بررسی استفاده از سوخت متانول به عنوان جایگزین بنزین در موتورهای احتراق جرقه ای
کد مقاله : 1054-CNF
نویسندگان
امیر اکبری سولا، محمد ضابطیان طرقی *
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این پژوهش عملکرد یک موتور احتراق جرقه ای که با سوخت پیش فرض بنزین کار می کند از منظر سینتیک شیمیایی مورد مطالعه قرار گرفته و امکان استفاده از سوخت متانول به عنوان جایگزین بنزین بررسی شده است. به منظور شبیه سازی عملکرد موتور از مدل دوناحیه ای صفربُعدی در نرم افزار ansys Chemkin استفاده شده و پارامترهای عملکردی و نیز آلایندگی موتور بنزینی با موتور مشابه که با سوخت متانول کار می کند، مقایسه شده است.
براساس نتایج، سوخت متانول مقاومت بیشتری در برابر خوداشتعالی داشته و در صورت استفاده از این سوخت می توان نسبت تراکم موتور را تا 20 افزایش داد. در شرایط هندسی و احتراقی مشابه برای دو موتور، می توان با استفاده از متانول بازده حرارتی را تا 6 درصد نسبت به بنزین افزایش داد. با این تغییر تولید گاز آلاینده ی CO در موتور نیز تا 84 درصد کاهش می یابد. همچنین نتایج شبیه سازی نشان می دهد که در موتور بنزینی به دلیل بالا بودن دمای ناحیه ی سوخته در طول زمان تولید قدرت، احتمال تولید آلاینده ی NOx حرارتی بیشتر از موتور متانول سوز می باشد. با وجود مزایای یاد شده، به دلیل ارزش حرارتی پایین تر متانول نسبت به بنزین، مصرف سوخت ویژه ی موتوری که از متانول تغذیه می کند حدود دو برابر موتور مشابه با سوخت بنزین است.
کلیدواژه ها
موتور احتراق داخلی، احتراق جرقه ای، سوخت جایگزین، متانول
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی