مطالعه احتراقی حالت ترکیب‌سوز بنزین-گازطبیعی یک موتور تک استوانه پژوهشی اشتعال جرقه‌ای در سرعت rpm1500
کد مقاله : 1062-CNF
نویسندگان
مهرداد سرابی1، ابراهیم عبدی اقدم *2
1دانشگاه محقق اردبیلی
2گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده مقاله
وضع قوانین سختگیرانه‌تر در سال‌های اخیر در خصوص پایش آلایندگی گاز خروجی موتورهای اشتعال جرقه‌ای و همچنین نیاز انرژی سالانه به دلیل افزایش تقاضای بخش حمل و نقل که یکی از مصرف کنندگان سوخت‌های فسیلی می‌باشد، افزایش یافته است. از روش‌های نوین در راستای کاهش آلایندگی، استفاده از سوخت‌ها به‌صورت ترکیبی است. در کار حاضر سوخت بنزین و گازطبیعی به صورت ترکیب‌سوز در یک موتور اشتعال جرقه‌ای تک استوانه با ترکیب‌های 100%، 90% و 75% جرمی بنزین و مابقی گازطبیعی در نسبت تراکم 10، سرعت rpm1500 و نسبت هم‌ارزی مبنای استوکیومتری مطالعه و بررسی شده و نتایج هر ترکیب در آوانس بهینه جرقه مقایسه شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که با افزودن گازطبیعی به ترکیب، در حالت G90 نسبت به G100 مقدار imep تغییر چندانی نکرده ولی در حالت G75 نسبت به G100 مقدار این پارامتر کاهش یافته است. همچنین با افزودن گازطبیعی به ترکیب، پریود توسعه اولیه احتراق و پریود سریع احتراق افزایش یافته است. از طرفی دیگر با کاهش درصد بنزین در ترکیب، مقادیر آلاینده CO، HC و NOx و همچنین گاز گلخانه‌ای CO2 نیز از خود روند کاهشی به نمایش می‌گذارند
کلیدواژه ها
موتور اشتعال جرقه‌ای، ترکیب‌سوز، بنزین-گازطبیعی، کسرجرم سوخته، آلاینده.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی