بررسی عددی خصوصیات ترمو-هیدرودینامیکی افشانه سوخت مایع در دماهای مختلف محیط گازی |
کد مقاله : 1069-CNF |
نویسندگان |
محمدتقی شروانی تبار *1، علی جبارزاده قندیلو2 1گروه مهندسی مکانیک - دانشکده مهندسی مکانیک - تبریز - ایران 2دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
مطالعه عددی پارامترهای مؤثر در تکامل افشانه سوخت مایع درون محفظه احتراق موتورهای دیزلی از اهمیت بالایی برخوردار است. رفتار ترمو هیدرودینامیکی گاز محیط اطراف یک افشانه سوخت مایع بر عملکرد افشانه در طول تکامل آن تأثیر می گذارد. در این مقاله اثر دمای گاز محفظه احتراق بر خصوصیات ترمو هیدرودینامیکی افشانه سوخت مایع به صورت عددی بررسی شده است. فشارها در بالادست و پایین دست دهانه نازل ثابت بوده و به ترتیب برابر با 80 مگاپاسکال و 3/5 مگاپاسکال فرض شده است. شبیه سازی محاسباتی تکامل افشانه سوخت مایع در مراحل اولیه تزریق سوخت مایع با استفاده از کد AVL-Fire CFD انجام شده است. خصوصیات ترمو هیدرودینامیکی افشانه متشکل از طول نفوذ ، میانگین قطر سوتر و جرم مایع تبخیر شده مورد مطالعه قرار گرفته است. شبیه سازی محاسباتی جریان سوخت مایع در داخل نازل، مشخصه ها و پارامترهای فیزیکی را در خروجی دهانه به عنوان شرایط مرزی اولیه برای شبیه سازی محاسباتی تکامل افشانه سوخت مایع فراهم می کند. از روش قطرات گسسته برای مدل سازی عددی افشانه استفاده شده است. نتایج عددی نشان می دهد که افزایش دمای گاز محفظه منجر به افزایش طول نفوذ و جرم تبخیر شده سوخت مایع می شود. نتایج عددی همچنین نشان می دهد که افزایش دمای گاز داخل محفظه احتراق هنگامی که دمای گاز داخل محفظه احتراق نسبتاً کم باشد منجر به افزایش قطر سوتر می شود و در موارد دمای بالای محفظه احتراق ، با افزایش دمای گاز داخل محفظه احتراق ، میانگین قطر سوتر تقریباً ثابت باقی می ماند. |
کلیدواژه ها |
افشانه سوخت مایع، طول نفوذ افشانه، میانگین قطر سوتر، جرم تبخیر شده |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |