ارزیابی عملکرد موتور دیزل سنگین ملی با احتراق اشتعال تراکمی واکنش پذیری کنترل شده با سوخت های گازوئیل و گازدفن زباله
کد مقاله : 1074-CNF
نویسندگان
جعفر کرباسی *1، سید علی جزایری2، مجتبی ابراهیمی3
1گروه مهندسی مکانیک / دانشکده فنی و مهندسی / دانشگاه آزاد اسلامی آیت الله آملی
2عضو هیات علمی- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
3عضو هیات علمی
چکیده مقاله
دراین پژوهش کاربرد استراتژی احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده در موتور دیزل سنگین ملی با سوخت های گاز دفن زباله و گازوئیل مورد ارزیابی قرار می گیرد.موتور مورد استفاده در این مطالعه،دارای دوازده سیلندر بوده و از نوع خورجینی با کاربریهای دریایی،ریلی و تولید توان صنعتی با سرعت ثابت 1500 دور بر دقیقه می باشد که از مقدار ثابت جرم سوخت دیزل در هر سیکل و بدون بازگردانی گازهای خروجی استفاده می نماید.در شبیه سازی احتراق در موتور مذکور،تغییرات سه پارامتر فشار و دما در زمان بسته شدن سوپاپ ورودی و همپنین میزان جرم سوخت دیزل بر عملکرد موتور و مشخصه های احتراق مورد ارزیابی قرار گرفته اند.نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داده اند که در زمان تغییر فشار مخلوط ورودی، قدرت خروجی موتور نسبت به حالت تجربی در مود دوگانه سوز آن،به میزان 10% افزایش یافته ولی بازده اندیکاتوری موتور کاهش6 درصدی داشته است این درصورتی است که شاهد وقوع ضربه دیزل درعملکرد موتور نمی باشیم.اگرچه افزایش دمای مخلوط ورودی موجب افزایش قدرت خروجی موتور و بازده آن می شود اما افزایش دما به بیش از K 360 به ضربه دیزل منجر خواهد شد. همچنین،افزایش میزان جرم سوخت دیزل موجب افزایش 8 درصدی قدرت خروجی موتور و کاهش 5 درصدی بازده اندیکاتوری موتور خواهد شد ولی عملکرد موتور درمواجهه با ضربه دیزل نخواهد بود.بهره گیری از گاز دفن زباله در موتور، علیرغم کاهش مصرف سوختهای هیدروکربنی متداول، هیچیک ازسطوح استاندارد Euro VI برای آلاینده های اکسیدهای نیتروژن،کربن و هیدروکربن های نسوخته را برآورده نخواهد کرد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: واکنش پذیری کنترل شده، موتور دیزل سنگین، گاز دفن زباله، نرم افزار فایر، کاهش آلاینده ها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی