بهبود عملکرد یک موتور دیزل سنگین در احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده با افزودن گاز مصنوعی |
کد مقاله : 1077-CNF |
نویسندگان |
مجتبی ابراهیمی *1، مهران ستارزاده1، سیدعلی جزایری2 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی 2دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران- دانشکده مهندسی مکانیک |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه بهبود عملکرد یک موتور دیزل سنگین در عملکرد با احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده با بهره گیری از سوخت های گاز طبیعی و گازوئیل با افزوده گاز مصنوعی حاصل از ترکیب گاز هیدروژن با 50% حجمی آن گاز مونوکسید کربن می باشد. موتور دیزل سنگین تک سیلندر تحت مطالعه برای عملکرد در محدوده بار میانی و در فشار موثر متوسط اندیکاتوری ناخالص معادل 4/9 بار تنظیم شده است. میزان پاشش سوخت دیزل به محفظه احتراق ثابت بوده و گاز مصنوعی بهمراه بازگردانی گازهای خروجی موتور به تدریج به گاز طبیعی اضافه می گردد. نتایج حاصل از شبیه سازی احتراق نشان دادند که در زمان افزودن گاز مصنوعی به گاز طبیعی، بدون مواجهه عملکرد موتور با ضربه دیزل می توان به ارتقای سهم انرژی هیدروژن تا حداکثر 35% دست یافت. قدرت خروجی موتور تا 15% بهبود یافته و و شرط احتراق دما پائین نیز برقرار می باشد. راندمان اندیکاتوری ناخالص موتور با افزایش سهم انرژی هیدروژن کاهش یافته در مقابل، در هر سیکل عملکردی موتور، مصرف گاز طبیعی تا 51% کاهش خواهد داشت. این در حالی است که سطح EURO V برای آلاینده NOx، سطح EURO VI برای آلاینده های مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته و همچنین، سطح U.S. EPA 2007 برای آلاینده فرمالدئید قابل دست یابی است. |
کلیدواژه ها |
احتراق اشتعال تراکمی، واکنش شیمیایی کنترل شده، موتور دیزل سنگین، مصرف سوخت، گاز مصنوعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |