بررسی تأثیر چرخاننده بر عملکرد محفظه احتراق توربین گاز
کد مقاله : 1081-CNF
نویسندگان
مجید آقایاری *1، صادق تابع جماعت2، محمدرضا نوذری3، حسن صادقی زاده4
1دانشجو/پیشرانش/دانشکده مهندسی هوافضا/دانشگاه صنعتی امیرکبیر/تهران
2پپیشرانش، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
3هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
4پیشرانش، هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این پژوهش، یک محفظه احتراق لوله‌ای به صورت تجربی درشرایط اتمسفریک با سوخت گازمایع آزمایش می‌شود. پارامترهای مربوط به کارکرد محفظه از جمله پایداری، بازده، یکنواختی دما در انتهای محفظه، رفتار شعله و آلاینده‌‌های خروجی محفظه بررسی می‌شود. در قسمت دوم، با توجه به کد نوشته شده، سعی در طراحی یک چرخاننده با هدف بهینه کردن محفظه در شرایط اتمسفریک شده است. در نهایت دو طرح برای چرخاننده انتخاب شده است. چرخاننده نوع اول دارای پیچش در پره و چرخاننده نوع دوم بدون پیش در پره می‌باشد. نتایج بدست آمده از عملکرد محفظه نشان می‌دهد که علاوه بر بهینه شدن محفظه در پایداری محفظه، مقادیر مربوط به آلاینده‌های CO نیز در دبی‌های پایین سوخت، کاسته شده است که این امر نشان‌دهنده کارآیی بیشتر محفظه احتراق می‌باشد. در دبی-های بالاتر از لحاظ آلایندگی چرخاننده‌های عملکرد بدتری دارند، اما دمای خروجی مخصوصا برای چرخاننده دارای پیچش بالاتر از دو حالت دیگر می‌باشد
کلیدواژه ها
توربین گاز- سوخت گاز شهری-چرخاننده- عملکرد محفظه- آزمونگر اتمسفریک
وضعیت: پذیرفته شده مشروط