ارائه مدل تحلیلی- تجربی برای محاسبه آلایندهای تولیدی خودرو در شرایط مختلف رانندگی شهری و جادهای |
کد مقاله : 1082-CNF |
نویسندگان |
موسی رضائی1، وحید شاطریان القلندیس *2 1گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز 2دانشجوی دوره دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز- گروه مهندسی مکانیک |
چکیده مقاله |
در این مقاله، مدلی تحلیلی- تجربی برای استخراج میزان آلایندههای تولید شده توسط خودرو در حالتهای مختلف رانندگی ارائه شده است که در آن از دادههای بدست آمده از تستهای تجربی مربوط به تولید آلایندهها در شرایط مختلف عملکردی موتور استفاده شده است. شرایط مختلف محیطی شامل حرکت بر روی سطوح افقی یا شیبدار و سایر عوامل مؤثر در حرکت خودرو در مدل در نظر گرفته شده است. مدل اخیر را میتوان برای تمامی حالتهای رانندگی با سرعتها و شتابهای ثابت یا متغیر با زمان مورد استفاده قرار داد.. نتایج به دست آمده در حالت حرکت یکنواخت نشان دهنده احتراق کاملتر سوخت و بازده بالاتر موتور در سرعتهای بالای خودرو است که این موضوع به کاهش تولید CO و افزایش تولید CO2 و NOx در سرعتهای بالا منجر میشود. همچنین نتایج نشان میدهد که در شرایط رانندگی شهری که توام با شتابگیری و توقفهای مکرر است، در مقایسه با شرایط رانندگی جادهای، تولید آلایندههای CO2، HC و NOx بیشتر است. |
کلیدواژه ها |
موتور احتراق داخلی، سیستم انتقال قدرت خودرو، تولید آلایندهها، رانندگی شهری و جادهای. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |