بررسی آزمایشگاهی تخلیه الکتریکی در موتورهای احتراق جرقه ای
کد مقاله : 1083-CNF
نویسندگان:
نیما فتحی پناهی *
گروه مهندسی مکانیک،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران
چکیده مقاله:
در بررسی احتراق به روش اشتعال جرقه ای یکی از پارمترهای تاثیر گذار در شکل گیری ونحوه انتشار شعله،تخلیه انرژی الکتریکی ایجاد شده در کویل جرقه می باشد که از طریق جرقه شمع در مخلوط سوخت و هوا تخلیه شده و سبب اشتعال مخلوط می شود.باتوجه به اینکه درصدبیشتری از مخلوط سوخت و هوای داخل محفظه،ازهوا تشکیل شده بنابراین در این تحقیق بااستفاده ازروش آزمایشگاهی از طریق اندازه گیری ولتاژوجریان تخلیه الکتریکی دربالای شمع در هوای فشرده1تا12بارواندازه دهانه شمع جرقه زنی0.65و0.75و0.9و1میلی متردردمای اتاق مورده بررسی قرارگرفته است و مقداردقیق انرژی تخلیه شده اندازگیری شده وتاثیرتغییراندازه دهانه شمع و فشارهوا،درتخلیه الکتریکی مورد ارزیابی قرارگرفته شده وفازشکست و آرک و درخشش تفکیک شده ومورد بررسی قرارگرفته شده است.در فاز شکست مقدار ولتاژ و زمان وانرژی تخلیه الکتریکی به دلیل تاثیر چگالی گاز و اندازه دهانه شمع،رفتاری مشابهی با نتایج تحقیقات قبلی داشته رفتار توان الکتریکی تخلیه شده وابستگی بیشتری به رفتار جریان تخلیه دارد ومقدار انرژی تخلیه شده با افزایش اندازه دهانه شمع و فشارگاز،افزایش می یابد مقدار زمان کل تخلیه الکتریکی با افزایش فشار،کاهش می یابد.
کلیدواژه ها:
تخلیه الکتریکی-شمع-شکست-آرک-درخشش
وضعیت : مقاله به صورت مشروط پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران