مطالعه عددی اثر تغییرات زمان پاشش سوخت و درصد اختلاط سوخت ها در تاخیر احتراق و انتشار آلایندگی موتور دیزل دوگانه سوز OM355 به کمک دینامیک سیالات محاسباتی
کد مقاله : 1086-CNF
نویسندگان
سیدمحسن مستشارشهیدی *1، عباس روحانی2، مهدی خجسته پور2، جواد زارعی2
1گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده مقاله
سوخت‌های گازی ازجمله سوخت‌های جایگزینی است که در موتورهای دیزلی استفاده می‌شود. موتور دیزل عامل اصلی تولید توان در ماشین‌های حمل نقل شهری محسوب می‌شود و استفاده از سوخت‌های متنوع در موتور دیزل همواره موردنظر محققین بوده است . یکی از عواملی که بر کیفیت احتراق موتورهای دیزل دوگانه‌سوز اثرگذار است درصد اختلاط سوخت‌هاست. در این تحقیق، مطالعه رفتار موتور دیزل دوگانه‌سوز OM355 EU2 در دو سرعت مختلف به کمک دینامیک سیالات محاسباتی مورد ارزیابی قرارگرفته است. در این مطالعه درصد اختلاط سوخت متان – ان هپتان با درصدهای10-90، 15-85 و 25-75 انتخاب شد. نتایج مطالعات عددی موتور نشان داد که طول تأخیر احتراق در موتورهای دیزل دوگانه‌سوز بیشتر از حالت سوخت پایه آن‌هاست. مقایسه حالت سوخت پایه و حالت دوگانه‌سوز نشان داد که افزایش طول تأخیر احتراق به میزان 4 درجه میل‌لنگ در حالت گازسوز رخ می‌دهد. نتایج انتشار آلایندگی نیز نشان داد که با افزایش سهم سوخت گازی در مخلوط قابل اشتعال، میزان انتشار دوده و کربن مونوکسید به میزان چشم‌گیری کاهش‌یافته و انتشار اکسیدهای نیتروژن در حدود 31% افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده بهبود کیفیت خود اشتعالی در موتور دیزل دوگانه‌سوز است.
کلیدواژه ها
دینامیک سیالات محاسباتی، موتور دیزل دوگانه‌سوز، تأخیر احتراق
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی