بررسی هندسههای مختلف کاسه پیستون بر تغییرات فشار و آلایندههای یک موتور دیزل کوچک |
کد مقاله : 1087-CNF |
نویسندگان |
نسیم رزمجویزنوزی * مکانیکبیوسیستمپردیسابوریحاندانشگاهتهران |
چکیده مقاله |
موتورهای دیزل پاشش مستقیم به دلیل عمر بالا و مصرف سوخت کمتر نسبت به سایر موتورهای درونسوز و کاربرد گسترده مورد توجه میباشند. کاهش مصرف سوخت و نشرآلایندههای موتورهای دیزلی از اهداف مهم در تحقیقات این موتورها بهشمار میآید. هدف از این تحقیق شبیهسازی هندسی محفظه احتراق موتور دیزل پاشش مستقیم، با هندسههای مختلف تاجپیستون و بررسی تغییرات فشار درون سیلندر و میزان آلایندهها میباشد. در پژوهش حاضر موتور Kirloskar، با نسبت تراکم 1 :16.5، حجم جابجایی 0.553lit، توان 5hp و گشتاور 23Nm درسرعت 1500rpm تحت آزمون قرار گرفت. مصرف سوخت و تغییرات فشار درون سیلندر -زاویه میل-لنگ در حالت بار کامل در سرعت 1500rpm در سلول آزمون اندازهگیری، برای شبیهسازی از کانورج استفاده گردید. محفظه احتراق موتور در حالت سیکل بسته مدلسازی، تغییرات فشار درون سیلندر -زاویه میللنگ بدست آمده از حل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتباردهی، هندسه های مختلف برای تاج پیستون طراحی و مدلسازی شد. نتایج حل عددی مدلهای جدید با نتایج مدل پایه مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مدل پایه مقدار تولید دوده ،HC وCO کمتر از دو مدل دیگر است. از طرف دیگر میزان آلاینده NOx وCO2 تولید شده در مدلهای تغییر یافته نسبت به مدل پایه کمتر بود. |
کلیدواژه ها |
آلایندگی، نرم افزار کانورج، شبیه سازی موتور دیزل، هندسه تاج پیستون. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |