مطالعه تجربی تأثیر پیچش جریان اکسیدایزر بر احتراق در راکتور مقیاس مزو
کد مقاله : 1088-CNF
نویسندگان:
سروش شیخ بگلو *1، صادق تابع جماعت2، امیررضا قهرمانی3، علی زرگرباشی4
1مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
2استاد/ مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
3استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
4جلوبرندگی/ مهندسی هوافضا/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ پلی‌تکنیک تهران/ جمهوری اسلامی ایران
چکیده مقاله:
در این مقاله، به مطالعه تجربی تأثیر پیچش جریان اکسیدایزر بر روی محدوده عملکردی، برخاستگی و ارتفاع شعله، توزیع دمای جداره، دمای خروجی و ترکیبات گاز خروجی حاصل از احتراق در یک راکتور مقیاس مزو از جنس کوارتز با قطر داخلی 8/8 میلی‌متر، ضخامت 6/1 میلی‌متر و ارتفاع 50 میلی‌متر، به صورت تابعی از عدد پیچش (زاویه پره انژکتور اکسیدایزر) و نسبت‌های هم‌ارزی مختلف، پرداخته شده است. احتراق به صورت غیر پیش‌آمیخته و تزریق سوخت و اکسیدایزر به صورت جریان-محوری به داخل راکتور انجام گرفته است (سوخت از مرکز و اکسیدایزر از اطراف سوخت تزریق می‌شود). سوخت به کار رفته، متان و اکسیدایزر، هوا است. بررسی‌ها، حاکی از افزایش چشمگیر محدوده عملکردی راکتور با پیچش جریان اکسیدایزر است. از طرفی افزایش زاویه پره انژکتور جریان اکسیدایزر از ۳۰ درجه به ۴۵ درجه، سبب کاهش برخاستگی شعله، افزایش ارتفاع شعله، افزایش دمای جداره، افزایش دمای خروجی و افزایش NOx شده است.
کلیدواژه ها:
راکتور مزو، احتراق کم پیچش، پیچش قوی، پایداری شعله، آلایندگی، غیر پیش‌آمیخته
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران